Iva Hédlová - alternativní terapeutka, mistr reiki

Jak se zbavit negativních myšlenek

Beruška, pozitivní myšlenkyŘekněme, že máte špatný návyk příliš lpět na negativních myšlenkách. Často se vám opakují pořád dokola. A řekněme, že ty myšlenky nevychází z fyzické reality. Jsou to prostě myšlenky jako “Já jsem tak smutný…”, “Nenávidím svoji práci”, “To nedokážu”, nebo “Nenávidím se za to, že jsem tlustý”. Jak rozbijete zlozvyk, když je čistě ve vaší mysli? 

 

Po pravdě existuje mnoho způsobů, jak přerušit negativní myšlenkový vzorec. Základní idea je nahradit starý vzorec novým. Pokoušet se mentálně odolat negativním myšlenkám se většinou vymstí – ještě více to negativní uvažování posílíte a uděláte to jen horším. Čím víckrát použijete neurony tím stejným způsobem, tím víc ten vzorec posílíte.

Mám pro vás jednoduchou metodu, kterou úspěšně používám k rozbití negativních myšlenkových pochodů.
Místo snahy odvrátit negativním myšlenky tyto myšlenky jednoduše přesměrujete.

Je to něco jako mentální kung-fu. Vezměte energii negativní myšlenky a přesměrujte ji do pozitivní myšlenky. Kdykoliv vás napadne negativní myšlenka, vaše mysl automaticky přepne na přiřazenou pozitivní myšlenku – chce to jen trochu mentálního tréninku. Je to podobné, jako když psům Pavlova tekly sliny, když zazvonil zvonec.

Funguje to takhle: Přepokládejme, že vaše negativní myšlenka je hlas v hlavě, který vám říká něco, co chcete změnit, např. “Jsem idiot.”. Pokud je vaše negativní myšlenka vizuální (mentální obraz) nebo kinestetická (vnitřní pocit), můžete použít podobný proces. V hodně případech se negativní myšlenka může projevit jako kombinace všech tří vjemů (vizuální, zvuková a kinestetická).

Krok 1: Přeměňte negativní myšlenku v mentální obraz

Vezměte ten otravný hlásek, a přeměňte ho v příslušný mentální obrazec. Například, pokud je vaše negativní myšlenka „Jsem idiot,“ představte si, že máte oblečenou kšiltovku s vrtulkou, jste oblečení jak blázen, a skáčete okolo jako pako. Představte si okolo lidi, kteří si na vás ukazují, zatímco křičíte „Jsem idiot.“ Čím víc tu představu přeženete, tím lepší. Jasné barvy, hodně pohybu, rychlé animace, klidně i sexuální představy, pokud vám to pomůže si tu scénu lépe vybavit. Přehrávejte si tu scénu pořád dokola, dokud se vám automatický nespojí s vaší původní negativní myšlenkou. Pokud máte problémy s vizualizací, můžete použít místo představy zvuk. Přeložte negativní představu do zvuku, jako třeba rýmovačky, kterou zpíváte. Použijte stejný proces se zvukem jako byste použili s vizuálním obrazem. Funguje oboje. Já osobně však preferuji vizuální metodu.

Krok 2: Vyberte si pozitivní posilující myšlenku jako náhradu

Teď se musíte rozhodnout, jako myšlenku byste rádi měli místo té negativní. Takže pokud je vaše myšlenka “Jsem idiot”, možná byste ji rádi nahradili myšlenkou “Jsem geniální”. Vyberte si myšlenku, která vás posiluje způsobem, jež narušuje oslabující účinek původní negativní myšlenky.

Krok 3: Převeďte pozitivní myšlenku na mentální obraz

Teď použijte ten stejný proces jako v Kroku 1. Vytvořte si v hlavě scénu pro vaši pozitivní myšlenku. Takže pokud je kupříkladu vaše pozitivní myšlenka „Jsem génius“,můžete si představit sami sebe jak stojíte s rukama v bok jako superman. Nad vaší hlavou je obrovská žárovka, co září tak světle, že vás to oslepuje. Křičíte „Jsem génius!“ a lidé okolo vám horlivě tleskají. Opět, pokračujte v přehrávání této scény, dokud ji nevyvolá pouhé pomyšlení na to, že jste génius.

Krok 4: Mentálně propojte tyto dva obrazy

Vezměte obrázky z Kroku 1 a Kroku 3 a mentálně je slepte k sobě. Tenhle trik se používá v paměťových technikách, jako je např. vytváření řetězů. Chcete, aby se první scéna transformovala do druhé scény. V NLP by se použil okamžitý přechod z jedné scény do druhé, jenže tak rychlý přechod není dobrý spoj a často nevydrží.

Takže si namísto toho představujte, že jste režisér filmu. Máte úvodní scénu a závěrečnou scénu, a musíte vyplnit přechod mezi nimi. Máte na to k dispozici jen pár sekund stopáže, takže musíte vymyslet, jak ten přechod udělat co nejrychlejší.

Např. jeden z lidí z první scény na vaši idiotskou formu může hodit žárovku. Idiot ji chytne a zašroubuje si ji na vrchol hlavy, tvář má zkřivenou bolestí. Žárovka naroste do obřích rozměrů a rozsvítí se tak jasně, že oslepí všechny posměváčky. Servete ze sebe idiotské oblečení a odhalíte bílou róbu. Stojíte hrdě jako superman a sebevědomě křičíte: “Jsem genius!” Lidé v okolí padnou na kolena a začnou vás uctívat.

Opět platí, že čím víc to přeženete, tím líp. Přehánění vám pomůže si to všechno lépe zapamatovat, protože naše mozky si nejlépe pamatují věci, co nějak vyčnívají. Jakmile máte promyšlený celý krátký film, přehrávejte si ho dokola a snažte se jej zrychlovat, dokud ho nesvedete přehrát za 2 sekundy, ideálně za 1 sekundu. Měl by být bleskově rychlý, mnohem rychlejší než by byl ve skutečnosti.

Krok 5: Zkouška

Teď potřebujete vyzkoušet, jestli vaše mentální přesměrování funguje. Je to jako přesměrováni na internetu – když zadáte starý negativní odkaz, vaše mysl by vás měla automaticky přesměrovat na nový pozitivní. Pouhé pomyšlení na negativní myšlenku by mělo rychle vyvolat tu pozitivní.

Pokud jste si to nacvičili správně, bude to fungovat automaticky.

Takže kdykoliv vás napadne, že jste idiot, i když si to třeba plně neuvědomíte, nakonec si budete myslet, že jste génius. Pokud jste nikdy nedělali nic takového, může vám příprava chvíli zabrat. Rychlost přichází se cvikem. Celý tento proces vytvoření přesměrování se dá doslova udělat za pár sekund, jakmile se to naučíte. Nenechte se odradit, pokud vám to na poprvé půjde pomalu. Je to schopnost, která se dá naučit jako každá jiná, a poprvé to bude pravděpodobně trochu zvláštní.

Doporučuji experimentovat s různými druhy obrazů. Pravděpodobně najdete některé varianty, co budou efektivnější než ostatní.Věnujte zvláštní pozornost asociaci vs. odloučení. Když jste v obrazci asociovaní, vidíte celou scénu vlastníma očima. Pokud jste odloučení, díváte se na sebe z vnějšku, jako neutrální pozorovatel. Já mám většinou nejlepší výsledky, když se v obou scénách odloučím, u vás to však může být jinak.

Pohrajte si s vaší mentální kamerou a uvidíte.

Tohle mentální podmiňování jsem používal hlavně v devadesátých létech. Kdykoliv jsem narazil na negativní myšlenku, tak jsem ji vytrhnul a vytvořil přesměrování. Během pár dní jsem přeprogramoval tucty negativních myšlenkových pochodů a brzo pro mě bylo obtížné vůbec vyprodukovat negativní myšlenku či pocit. Všechno bylo přesměrováno do pozitivna. Řekl bych, že to je jeden z důvodů, proč jsem se cítil tak sebevědomě, když jsem začal rozjíždět svoje podnikání ihned po dokončení školy. Použil jsem tuto techniky pro přesměrování všech pochyb do myšlenek typu „Mám na to!“.

Taky jsem to chvíli používal na vysoké škole, a jsem si jistý, že mi to pomohlo odpromovat rychleji, než je běžné. Pořád jsem se musel vypořádat se spoustou výzev reálného světa, ale aspoň jsem nebojoval sám se sebou a svým pochybováním. Tenhle druh mentálního podmiňování mi dal mnohem více vědomé kontroly nad mými vnitřními stavy.

Dneska už to mám tak zažité, že to dělám automaticky – ani nad tím nemusím přemýšlet.

Moje podvědomí to za mě v jistém bodě převzalo, takže kdykoliv mám myšlenku jako “To nejde”, okamžitě je překroucena na “Jak by to šlo?” Tahle automatizace u vás nastane taky – pokud tuto techniku budete dostatečně používat, vaše podvědomí to převezme za vás.

Odborníci na paměť zjistili, že řada mnemotechnik (jako je např. vytváření řetězů) začne nakonec být vykonávána vaším podvědomím – je to jako jet na kole. Zkuste tento proces příště, až budete zaseknutí na nějaké negativní myšlence. Zjistíte, že je to hodně posilující technika.

A povězte o tom všem, kterým by se mohl hodit mentální životabudič.

by Jiří Novotný on Prosinec 17, 2010 

 
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Hodnocení 4.00 (3 hlasů)
nacita se...