Iva Hédlová - alternativní terapeutka, mistr reiki

VITAMIN B 12 - KOBALAMIN

Vitamin B12 je nezbytný pro obměnu buněk a zvláště důležitý je pro tvorbu červených krvinek. Udržuje ochranné obaly nervových vláken (myelin), účastní se přeměny živin v energii a hraje zásadní roli při tvorbě DNA a RNA (genetického materiálu v buňkách).

 

Vitamin B12 nemůže organismus vstřebat, jestliže není žaludek v důsledku nedostatku ostatních vitamínu skupiny B schopen vytvářet kyselinu solnou a příslušné trávicí enzymy. Rovněž také nelze vstřebat vitamin B12 podávaný ústy, je-li operativně odstraněn žaludek. V těchto případech je nutné podávat vitamin B12 injekčně.

Vitamin B12 udržuje v dobrém stavu imunitní systém. Svým blahodárným působením na nervy může zmírňovat hučení v uších.

Bohatým zdrojem vitaminu B12 jsou pouze živočišné potraviny:

  • játra
  • mléko
  • sýry
  • většina druhů mas

  

Nedostatek vitaminu B12 se projevuje:

  • bolavými ústy i jazykem
  • přibývající nervozitou
  • zánětem nervů (neurithis)
  • pocity brnění a snížení citlivosti v končetinách
  • menstruačními potížemi
  • nepříjemným tělesným pachem
  • bolestmi a tuhostí v zádech
  • potížemi při chůzi
  • nadměrným vypadáváním vlasů

  

Dostatek vitaminu B12 snižuje riziko:

  • srdečních onemocnění
  • depresí
  • nervových poruch
  • Alzheimerovy choroby
  • chudokrevnosti


Po dlouhodobém nedostatku dochází i k neodstranitelným obrnám v důsledku poruchy míchy. U vegetariánů je proto nutné podávat 1x týdně vitamin B12 - 1 tabletku, což je asi cca 50 mg, aby se předešlo zdravotním poruchám.

Vitamin B12 nebo doplňky obsahující tento vitamin je vhodné užívat zároveň s kyselinou listovou, neboť vysoký příjem jednoho může zakrýt nedostatek druhého vitaminu.

O užívání vitaminu B12 a jiných vitamínových potravinových doplňků se vždy raději předem poraďte se svým ošetřujícím lékařem!

 
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Hodnocení 4.50 (1 hlas)
nacita se...