Iva Hédlová - alternativní terapeutka, mistr reiki

ZDRAVÍ NA PODZIM

http://www.zdravi4u.cz/view.php?cisloclanku=2013091401S podzimem přichází obavy, jak ve zdraví přežít nastupující nepřízeň počasí a následně i zimu. Ovšem příroda nám s tímto obdobím přináší hodně možností, jak se vyhnout nemocem. Možná vás některé tipy překvapí.

 

Není sporu o tom, že žijeme v technickém věku, přesto (ať chceme nebo nechceme) se o nás příroda stará a přináší nám v pravý čas nabídku všeho, co potřebujeme k úspěšnému boji proti nemocem a nachlazení. Podzim je přípravou na zimu, takže bychom ji neměli podceňovat.

 

Brambory
Český statistický úřad vydal roku 2012 tiskovou zprávu o spotřebě potravin v roce 2010. Výsledky nejsou sice již aktuální, přesto je tam jeden zajímavý údaj. Každý občan ČR zkonzumuje ročně průměrně 67,3 kg brambor. K čemu je to dobré? Brambory obsahují vitamín C (ne tak moc jako citróny, zelí, černý rybíz či šípky), ale vzhledem k tomu, kolik jich za rok sníme, je to náš největší zdroj vitamínu C. Pozdní brambory se sklízejí právě na podzim a čerstvé hlízy obsahují tuto látku nejvíc. Vitamín C ovlivňuje hodně tělesných funkcí, v tomto období je však nejdůležitější to, že napomáhá imunitě. Brambory se ale musí tepelně upravit, abychom je mohli jíst a to bohužel vitamín C ničí. Podle studií je nejlepší ta metoda vaření, při které jsou brambory tepelně zpracovány co nejkratší dobu. Takže smažení uchová nejvíce vitamínu C. Jenomže na druhou stranu je to z hlediska dietologie ta nejhorší varianta. Kompromisem je pak vaření brambor ve slupce v tlakovém hrnci nebo v mikrovlnné troubě. Ale pozor na rané brambory, vzhledem k vyššímu obsahu alkaloidu solaninu se doporučuje takovéto brambory loupat.

Houby
Češi jsou vyhlášení houbaři. Není snad rodiny, kde by nebylo podzimním zvykem vyrazit na houby. Nejen, že hledáním hub a procházkou po lese prokysličujeme organizmus, ale také tím odbouráváme stres, uklidníme se a načerpáme novou energii. Pohyb navíc pomáhá se zlepšením imunity. A houby? Oproti jiným potravinám mají nízkou kalorickou hodnotu, takže pokud si je neusmažíte na sádle, určitě po nich nepřiberete, naopak tělu prospějete. Obsahují velké množství vlákniny, která je důležitá pro dobrou funkci střev a vyměšování. Pokud nejíte maso, jsou vhodným zdrojem bílkovin. Mají v sobě hojné množství vitamínů, minerálů a jiných prospěšných látek, takže je to taková malá pokladnice pomoci, ať už s imunitou nebo se snižováním cholesterolu či při cukrovce. Houby jsou však hůře stravitelné, takže staří lidé a lidé se špatným trávením by se jim měli ve větším množství vyhýbat. Pro tyto osoby je lepší udělat houbový vývar, který využijete na další úpravu nebo houby zužitkovat spíše jako přílohu než hlavní chod. Vhodné jsou omáčky či houbové polévky.
 


Temnoplodec černoplodý
Co se skrývá pod tímto tajuplným názvem? Možná vám více řekne název aronie či černý jeřáb nebo černá jeřabina. Jak jméno naznačuje, na tomto keři můžete na podzim najít černé bobule, které v sobě skrývají antioxidační látky a celou řadu vitamínů. Někteří léčitelé jim dokonce říkají malá vitamínová bomba. Plody jsou natrpklé, ale mohou se zpracovat do formy džemů, kompotů či sirupů. Já však doporučuji aróniové víno nebo v ještě lepším případě jeřabinový likér.

Podzimní příroda přináší ještě mnoho dalších potravin, které můžete využít k posílení imunity. Pokud byste měli zájem o další zajímavosti a postřehy, určitě napište do komentářů. Ráda napíšu pokračování.

Žaneta Neužilová

 
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Hodnocení 5.00 (1 hlas)
 
Reklama
Obsah tohoto reklamního panelu nesouvisí přímo s publikovaným článkem.
 
nacita se...