Iva Hédlová - alternativní terapeutka, mistr reiki

3 JÓGOVÉ POZICE HARMONIZUJÍCÍ ZÁNĚT

Zánět v těle je přirozený proces imunitního systému, který tak reaguje na infekce, poranění, stres a další projevy ataku zvenčí. Je součástí zdravého systému, neboť přispívá k boji s drobnými problémy.

 

Nicméně, když se zánět stává chronický, může to mít vážné zdravotní důsledky, protože následně vede k rozvoji chronických onemocnění a způsobuje viditelné známky stárnutí.

Je důležité tělu věnovat pozornost a péči každý den, snižovat míru stresu, jíst zdravě a vyváženě a také zařadit do svých rituálů tři velmi účinné pozice z jógy, které pomáhají se záněty bojovat.

Jóga obecně je skvělá pro snížení stresu a výzkumy také ukázají, že ti, kteří praktikují jógu pravidelně, mají vyšší hladiny leptinu a adiponektinu v těle, což jsou hormony, které snižují zánět.

Začněte každý den nebo končete svůj den s těmito třemi pozicemi a vaše úsilí bude odměněno.

Pozice regenerace

Toto je pozice, která silně regeneruje, zklidňuje nervový systém a podporuje hojení v těle, což je velmi potřebné pro zhojení zánětu.

Regenerační pozice jsou oblíbené pro svou schopnost podporovat klid v celém těle a mysli, což z nich činí jedny z nejlepších pro prevenci a úlevu od zánětu.

Položte se na záda, pokrčte obě nohy v kolenou, ploskami se dotýkají země. Vytáhněte pánevní dno směrem k pupíku a položte svůj pravý kotník na levé koleno. Pak nechte obě nohy pomalu klesnout vlevo od vašeho těla s nádechem. Přesuňte chodidlo pravé nohy na zem, koleno nechte vzhůru, viz obrázek. Dovolte své pánvi a dolní části zad se úplně uvolnit s každým výdechem, abyste si příjemně protáhli své boky.

Vydržte v této pozici 1 minutu.

Poté opět vytáhněte pánevní dno a s dalším nádechem pomalu vracejte nohy zpět na střed. Opakujte to samé na druhou stranu.

Tip: Variací na tuto pozici můžete udělat také pozici na úvodním (prvním) obrázku, úplně nejvýše.

Bojovník II 

Tato póza je ideální pro boj proti zánětu, protože přispívá také ke zmírnění bolesti svalů a zároveň zlepšuje krevní oběh a dýchání. Když je váš krevní oběh a dýchání na optimální úrovni, vaše tělo je mnohem lépe vybaveno k účinnému boji proti stresu a funguje mnohem lépe.

 

Stoupněte si rovně (Tadasana) a nohy si dejte zhruba 1,20m pod sebe. Zvedněte natažené ruce dlaněmi dolů a pak rozšiřte obě paže do stran tak, aby se vaše lopatky přiblížily a váš hrudník otevřel. Pak vytočte vaši pravou nohu o 45 stupňů a levou nohu držte rovnoběžně k zadní straně podložky. Paty by měly být za sebou.

Měli byste cítit mírné napětí ve svalech stehen. Pak ohněte pravé koleno tak, aby bylo nad kotníkem. Ruce držte rovnoběžně se zemí. Vaše kostrč směřuje směrem dolů. Po celou dobu máte vytažené pánevní dno, podsazenou pánev, snižte se ještě o kousek níž v tříslech, pohled směřuje přes prostředníček ruky do dálky a zhluboka dýchejte do břicha nosem.

Držte tuto pozici po dobu 1 minuty, zhluboka dýchejte. Pak se vraťte opatrně s nádechem do stoje (Tadasana) a zopakujte to samé na druhou stranu.

Rotace vleže na zádech

Tato pozice je ideální pro váš trávicí trakt, který je do značné míry spojen s imunitními odezvami systému a tím i výskytem a léčbou zánětu. Tato pozice je zvláště užitečná pro zmírnění zánětu v dolní části zad a pánvi, umožňuje vyšší flexibilitu ramenou a navíc krásně protahuje a zeštíhluje v pase. Skvělá je pro všechny, kteří pracují v kanceláři a dlouho sedí.

Do této pozice se dostanete z lehu na zádech. Pokrčte kolena a držte chodidla na podlaze, u sebe. Ruce rozpažte do stran. Pak vytáhněte pánevní dno a s nádechem pomalu sklápějte nohy doprava, hlava jde volně vlevo, bradou k levému rameni, ramena nechte volně. Můžete si chytit pravou rukou kolena a levou nechat rozpaženou a dívat se za ní do dálky.

 

V této pozici vydržte 30 vteřina až 1 minutu a pak nejprve vraťte hlavu na střed a poté s nádechem kolena. Pak zopakujte na druhou stranu. Variace na tuto pozici může být i s pokrčenou jednou nohou a nataženou druhou, viz obrázek.

Po skončení všech tří pozic na obě strany, se uvolněně položte do pozice mrtvoly, na zádech, ruce volně podél těla nebo dál od těla dlaněmi vzhůru, nohy od sebe, spadlé špičky do stran. Volně dýchejte a vstřebávejte benefity těchto cviků a vnímejte prokrvení těla.

Vizualizujte si, že se s každých výdechem zbavujete všeho nepotřebného (zánětu, bolesti, starých myšlenkových vzorců, strachu,…) a nadechujete klid, zdraví, lásku, harmonii, teplo a světlo.

Poděkujte si, že jste si věnovali těch pár minut a opět jste se o kousek blíže posunuli ke zdraví a spokojenosti vašeho života.

Další léčivé jógové pozice naleznete v sekci Jóga.

Namaste.

Převzato s laskavým svolením Michaely Weissové.

 
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Hodnocení 4.75 (2 hlasů)
nacita se...